Påmeldingen starter SNART! Følg med på vår hjemmeside og facebookside!
LNU-konferansen 2025 er lagt til Inger Hagerups fødeby Bergen. Ta på deg din lysegrønne kjole og møt opp til et norskfaglig ball om muntlig mot og mestring!
For hvordan kan vi lærere skape et trygt rom der elever våger å si sin mening og deler sine tanker - selv om andre er uenige? Hvordan skal vi få den tause majoritet i tale? Og hvordan kan vi gi faglige tilbakemeldinger på elevers muntlige kompetanse samtidig som vi styrker mestringsfølelsen?
Målet med konferansen er å gi lærere inspirasjon og konkrete verktøy til å støtte elevene i å bli trygge deltakere i det muntlige klasserommet.
Program fredag 21. mars
10.30: Velkommen, ved styreleder Liv Cathrine Krogh
10.45: Åpning av konferansen
11.00: Jens Elmelund Kjeldsen. Si det som det er! En liten refleksjon om ytringsvilje, ytringsevne og ytringskultur.
Å leve blant andre mennesker krever evnen til hensiktsmessig muntlig kommunikasjon. Ingen annen form for interaksjon gjennomsyrer menneskets liv så mye som det talte ord. I familien og på jobben, i fritiden og i offentligheten, er evnen til å tale og lytte uomgjengelig. Selv i skriftens og teknologiens tid vinner det talte ordet frem: Vi lytter til podkaster, lydbøker og nyhetsartikler. Vi kommuniserer muntlig med chatbots, AI-companions og annen KI. Vi er født med evnen til å tale og lytte, men muntlighet er en kompetanse som må dyrkes og utvikles. Det er en av skolens viktigste oppgaver. Denne presentasjonen gir en liten refleksjon over hvorfor og hvordan vi kan utvikle elevers ytringsvilje og ytringsevne, og hvordan dette kan bidra til å skape en ytringskultur der alle kan bli hørt og flere tør å si det som det er.
Foto: Tove K. Breistein
11.45: Pause
12.00: Lars Fr. H. Svendsen. Ikke ta det så personlig!
Mer informasjon kommer.
Foto: Simen Kjellin
13.00: Lunsj
14.00: Guri Fjeldberg. Hvilken bok vil du helst fyre med? Ti spørsmål som kan få fart i den litterære samtalen.
Selv en elendig leseopplevelse kan inspirere til en spennende samtale for elever som får hjelp til å verbalisere en gyldig smaksdom. Spørsmålene Fjeldberg presenterer, har hun samlet gjennom mange år med klasseromsbesøk. De hjelper elevene å bli bevisste sine egne vurderingskriterier – og sette dem opp mot hverandre. Hva gjør for eksempel en bok viktigere enn en annen?
Foto: Solvor Nærland
14.45: Pause
15.00: Jonas Bakken i samtale med Marte Blikstad-Balas og Jon Smidt. Hva skal vi med norskdidaktisk forskning?
Siden 2011 har Norsklæreren hatt en egen seksjon for vitenskapelige artikler. Over 50 artikler er utgitt i løpet av disse 14 årene, men er det noen som leser dem? Hva skal vi egentlig med norskdidaktisk forskning? Leder for den vitenskapelige redaksjonen, Jonas Bakken, har invitert to særdeles kompetente norskdidaktikere til en selvkritisk samtale: Jon Smidt, mangeårig redaksjonsmedlem i Norsklæreren, og Marte Blikstad-Balas, tidsskriftets hyppigste bidragsyter.
Foto: Errol Fyrileiv
15.45: Pause
18.00: Lyrisk kvarter
Alle norsklæreres drømme-vorspiel! En live performance av podcasten Lyrisk kvarter, som produseres av Litteraturhuset i Bergen. De to litteratur-professorene tar med seg en gjest og fire svært gode dikt, og vi kan bare lene oss tilbake og lytte til deres inngående, livlige og lystige samtale.
19.30: Festmiddag og utdeling av LNU-prisen
Lørdag 16. mars
09.00. Marit Skarbø Solem. Kan man sette karakter på en dialog?
«Læreren skal sette karakter i norsk muntlig basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig.», sier LK20. Men hva innebærer egentlig det, sånn helt konkret? Dette foredraget viser eksempler på muntlige vurderingssituasjoner og diskuterer hvorfor det er utfordrende å vurdere elevers muntlige kompetanse generelt og samtalekompetanse spesielt.
09.45: Pause
10.00: Parallelle sesjoner, del 1
Parallel 1: Anita Melvold. Praktiske innganger til muntlighet på yrkesfag.
Norsk på yrkesfag skal utvikle elevene som aktive medborgere, kritiske lesere og samtidig gjøre dem yrkesforberedt. Hvordan kan vi utvikle elevenes muntlige ferdigheter på en måte som hjelper dem i denne utviklinga? Melvold tar utgangspunkt i Melvold og Sæthers Temainnganger i praksis. Norsk for yrkesfag (2024) og presenterer konkrete undervisningsopplegg der elevene utvikler sine muntlige ferdigheter både gjennom fagsamtaler og gjennom øvelser som skal forberede dem på det framtidige yrkeslivet.
Parallell 2: Jannike Ohrem Bakke og Fride Lindstøl. Med pulten som spillerom og klasserommet som scene. - Om å iscenesette muntlige ferdigheter.
I denne parallellsesjonen utforsker vi dramaturgi som et praktisk håndverk for å komponere undervisning i muntlighet. Vi ser på muntlige, didaktiske grep som kan anvendes i ulike undervisningsfaser. Vi vektlegger kollektive arbeidsformer og estetiske innganger. Hvordan kan pulten brukes som spillerom? På hvilke måter kan klasserommet med helt enkle midler bli en scene? Eksemplene er hentet fra Jon Fosses tekster og elevtekster og egner seg best for 8.-13. trinn. Sesjonen passer for deg som vil jobbe med taleklima og spontan og forberedt muntlighet.
Parallell 3: Siv Sørås Valand. Snakke, skrive, snakke, og skrive en gang til – om dialogrammen som møtepunkt for skriving og samtale.
Kjenner du igjen beskrivelsen av eleven som snakker reflektert og kunnskapsrikt i samtale, men som ikke får det riktig til med skrivingen? Eller eleven som skriver så lite i førsteutkastet at det er vanskelig å gi nyttig respons? Siv Sørås Valand har plundret med følgende problemstillinger: Hva skal til for å støtte elever i å overføre tanker, innspill og idéer fra samtale til skrift? Og hvordan kan vi få eleven til å produsere nok relevant tekst til at formativ underveisvurdering kan virke læringsfremmende? I sitt phd-prosjekt undersøker hun hvordan en «dialogramme» ved hjelp av stemmestyrt skriving og samtale kan bidra til å løse opp i skrivefloka. I foredraget presenterer hun konkret metodikk og eksempler fra klasserommet. Spoiler: Ja, KI-teknologi er involvert, men tanke- og formuleringsarbeidet forbeholdes eleven. Og nei, muntlighet skal IKKE erstatte skriving.
Parallell 4: Tor Thorvaldsen. Sirkelsamtalen - en effektiv muntlig vurderingsform for videregående og høyere utdanning?
Lærere uttrykker at det er svært tidkrevende å gjennomføre formelle muntlige vurderinger. Denne sekvensen beretter om et utviklingsarbeid som søkte å effektivisere det muntlige vurderingsarbeidet ved en videregående skole; en prosess som gav empiri til en Phd om dialogisk praksis i skolen. Ved St. Svithun videregående skole i Stavanger ble denne muntlige metoden, sirkelsamtalen, raskt tatt i bruk i flere fag - og er i dag institusjonalisert der. Parallellsesjonen tar avslutningsvis opp om sirkelsamtalen kan brukes som muntlig eksamensform.
10.45: Pause
11.00: Parallelle sesjoner, del 2, med samme foredrag som i del 1
11.45: Pause
12.00: Kjersti Rognes Solbu og Jon Opedal Hove.
Vi har bedt Kjersti og Jon om å runde av konferansen og gitt dem frie tøyler. Alle som har opplevd denne duoen tidligere, vet at det bare er å glede seg!