Ny bok i Norskbokklubben: 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på, 2. utg.

Kåre Kverndokken og Jannike Ohrem Bakke (red.): 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk, 2. utgave

Muntlige ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter i skolen og skal dermed prioriteres høyt i alle klasserom. Likevel erfarer lærere at en god del elever forblir tause og kvier seg for å delta muntlig i timene. Det kan skyldes manglende trygghet, engstelse for sosial uthenging eller at klassemiljøet ikke inviterer eleven til å ta ordet og stå fram som et subjekt i klassen. Denne boka gir et faglig og praktisk innblikk i hvordan lærere kan bidra til at elevene utvikler muntlige ferdigheter og bygger selvtillit, slik at de kan bli aktive deltakere i samtaler og mestre sosiale situasjoner både på og utenfor skolen.

Bokas første del består av åtte artikler som bl.a. omhandler grunnleggende muntlige ferdigheter, muntlig fortelling, samtaler og tekstskaping i klasserommet, hvordan retorikkfaget kan støtte elevenes muntlige kreativitet, ulike lyttehandlinger og lytteformål, bruk av chatboter som ressurs, samt muntlighet i det flerspråklige klasserommet.

Bokas andre del inneholder 101 grep som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De konkrete og praktiske rådene og oppleggene gir leseren et rikt og variert repertoar av didaktiske grep.

Denne andre utgaven er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka er en skattkiste for alle i det 13-årige skoleløpet som skal jobbe med muntlighetsdidaktikk på tvers av fag.

For LNUs bokredaksjon

May Helene Solberg

Avbestillingsfrist: 10. juni

Sendes ut: ca. 14. juni





Print Friendly and PDF
Norsklæraren 2-24

Norsklæraren 2-24

Ny bok i Norskbokklubben: Temainnganger i praksis - norsk for studieforberedende