Magnusson, Blikstad-Balas og Roe: Eksplisitt undervisning om implisitte "spilleregler" i lesing: modellering og strategiundervisning i norskklasserommet

Magnusson, Blikstad-Balas og Roe: Eksplisitt undervisning om implisitte "spilleregler" i lesing: modellering og strategiundervisning i norskklasserommet

Camilla Gudmundsdatter Magnusson er postdoktor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo og førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Høgskolen i Østfold. Hun har doktorgrad innenfor leseundervisning i norskfaget på ungdomstrinnet (2021), og hennes faglige interesseområder inkluderer leseundervisning, kritisk literacy, livsmestring i norskfaget og norsklæreres profesjonsfaglige utvikling.

Marte Blikstad.Balas er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på hvordan trykte og digitale tekster brukes i norskfaget og har skrevet en rekke bøker og artikler om dette. Hun underviser i norskdidaktikk og forskningsmetode, og er redaktør for tidsskriftet Nordic Journal of Literacy Research.

Astrid Roe er seniorforsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har vært tilknyttet PISA-prosjektet, nasjonale prøver i lesing, samt norske og nordiske videostudier. Hennes forskning har særlig fokusert på elevenes lesekompetanse og lesevaner.

Dette er en vitenskapelig artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærerens vitenskapelige redaksjon. Artikkelen ble trykket i Norsklæreren nr. 2 2024.

Print Friendly and PDF
Krogh og Oddvik: "Vet nå at jeg har kapasitet til dette". Motstand og engasjement når vg3-elever får hele verk på timeplanen.

Krogh og Oddvik: "Vet nå at jeg har kapasitet til dette". Motstand og engasjement når vg3-elever får hele verk på timeplanen.

Norsklæreren 3-24

Norsklæreren 3-24