Krogh og Oddvik: "Vet nå at jeg har kapasitet til dette". Motstand og engasjement når vg3-elever får hele verk på timeplanen.

Krogh og Oddvik: "Vet nå at jeg har kapasitet til dette". Motstand og engasjement når vg3-elever får hele verk på timeplanen.

Liv Cathrine Krogh er førstelektor på kvalifiseringsgrunnlag ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har 17 års erfaring som norsklektor i grunnskolen og videregående skole. Nå underviser hun i litteratur og norskdidaktiske emner i grunnskolelærer- og lektorutdanning. Hun deltar også i skolers utviklingsprosjekter om lesing, skriving, muntlighet og profesjonsfaglig vurderingssamarbeid. Forskningsinteresser er litteratur som læremiddel, langlesing og skrive- og muntligvurdering.

Morten Oddvik er førstelektor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han har 15 års erfaring som lektor i grunnskolen og videregående skole, og de siste tre årene har han jobbet som lærerutdanner og skoleforsker. Hans forskningsinteresser omfatter digital lesing og skriving, bruk av videosimuleringer i lærerutdanninga, samt hvordan digitalisering påvirker læringsprosesser både i og utenfor klasserommet.

Dette er en vitenskapelig artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærerens vitenskapelige redaksjon. Artikkelen ble trykket i Norsklæreren nr. 3 2024.

Print Friendly and PDF
Magnusson, Blikstad-Balas og Roe: Eksplisitt undervisning om implisitte "spilleregler" i lesing: modellering og strategiundervisning i norskklasserommet

Magnusson, Blikstad-Balas og Roe: Eksplisitt undervisning om implisitte "spilleregler" i lesing: modellering og strategiundervisning i norskklasserommet