Med Vibeke Sæther
Kursholder
Vibeke Sæther er norsklektor ved Thora Storm vgs. i Trondheim, der hun har vært siden 2007. Hun er mangeårig sensor og har jobbet for Udir med utvikling av kvalitetskriterier for læremidler etter LK20. I 2020 skrev hun og Anita Melvold boka Temainnganger til norskfaget – ei verktøykasse for klasserommet. I 2024 kom Temainnganger i praksis – norsk på studiespesialiserende og Temainnganger i praksis – norsk på yrkesfag, også med Anita Melvold. Hun er nå i gang med ei bok om temabasert langlesing med planlagt utgivelse vinteren 2025/26. Kurset bygger på alle disse prosjektene, med vekt på det siste.
Kurset er tilgjengelig fra august 2025.
Mange norsklærere ønsker å lese hele verk sammen med elevene – men opplever det som krevende å få til i praksis. Dette kurset gir støtte og konkrete verktøy til å gjennomføre langlesing som en naturlig del av norskfaget, gjennom temainnganger som oppleves som relevante og meningsfulle for elevene.
Målet er å vise hvordan langlesing ikke trenger å komme i tillegg til annet arbeid, men være en faglig bærebjelke gjennom hele treårsløpet i vgs. Å lese nyere og eldre bøker i ulike sjangre gir elevene økt lese- og tekstkompetanse og legger til rette for dyp refleksjon over mennesket, samfunnet og kulturhistoriske perioder. Det gir litterære opplevelser, fremmer konsentrasjon og ro - og er reelt studieforberedende. Langlesing er også et verktøy for sosial utjevning: Når stadig færre barn leser bøker på egen hånd, er norskfagets rolle å tilby fellesskap om lange tekster enda viktigere.
Kurset er praktisk rettet og består av tre deler:
Del 1: Hvorfor langlesing? Faglige og pedagogiske grunner til å lese (mye mer) langt og dypt i norskfaget.
Del 2: Hvordan langlesing? Et sekstrinnsopplegg som konkret viser hvordan dette kan gjennomføres i før-, underveis- og dybdearbeidet. Et sentralt premiss er at alle elevene skal med, særlig de som trenger mye lesestøtte, og at gode tilpasninger vil gagne hele klassen. I denne delen blir også språkmodellenes rolle i klasserommet diskutert: Når kan dette støtte og hindre elevenes læring?
Del 3: En større verktøykasse med undervisningsopplegg til både eldre og nyere bøker i ulike sjangre - sakprosa, drama, diktsamlinger og romaner. Hver leseperiode kommer med en relevant temainngang, som hjelper elevene inn i tekstene, og som gjør det lettere å sammenligne med andre tekster. Målet med denne delen er å inspirere og gi forslag som enkelt kan overføres til bøker læreren selv ønsker å jobbe med.
Det praktiske og økonomiske
Kurset varer i utgangspunktet i seks timer, inkludert pauser.
Kursholder reiser til dem som har bestilt kurset, og kurset avholdes i egnet lokale tilrettelagt av kursbestiller.
Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning, behøves ofte rom til gruppearbeid.
Antall deltakere kan være fra ca. 25 – 100. Kursets form tilpasses noe etter gruppens størrelse.
Kurset koster kr 12 000. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr 3000 for kursbestiller.
Spørsmål kan rettes til daglig leder for LNU, Eva Kolsrud Vinde, eva@norskundervisning.no.