LNU-kurs: Skriving og vurdering - også i chatbotens tid

Med Siv Ringseth

Kursholder

Siv Ringseth har over tjue års fartstid som fulltids norsklærer, har vært sensor i mange år, jobbet som høyskolelektor, undervist norsk for voksne, vært fagrettleder, kursholder og undervist flere år morsmålsfaget i programmet International Baccalaureate (IB). Hun har også fungert som lærerspesialist i norsk i flere år, der rollen ble brukt til ulike utviklingsprosjekt i samarbeid med forskere fra Høgskulen i Volda. Prosjektene har handlet om blant annet dybdelæring og utvikling av elevers skrivekompetanse. Det hittil siste prosjektet handlet om vurdering og læring i digitale sammenhenger, med professor Siv Gamlem som forskningsleder. Kursets første del bygger på teori og erfaringer fra dette samarbeidet.

Kurset er tilgjengelig fra mars 2024.

Kurset er praksisnært med vekt på skriving, tilbakemelding og vurdering i ulike kontekster. Det fokuserer særlig på hvordan man kan involvere eleven i egen læringsprosess. Kurset er inndelt i to hoveddeler:

Del 1

Om kvalitet i tilbakemeldinger: Denne delen av kurset er basert på et forskningssamarbeid med en gruppe forskere fra Høgskulen i Volda om læring og vurdering, med professor Siv Gamlem i spissen. Sentralt i første del er hvilke typer tilbakemeldinger som fremmer og hemmer læring, om timing i tilbakemeldingene og hvordan man kan differensiere tilbakemeldinger ut fra elevens faglige nivå. Delen er relevant for alle, men særlig for skoler som er interessert i å utvikle karakterdempet vurderingspraksis. Det vises til eksempel fra norskfaget parallelt med teori.

Del 2

Skriving i chatbotens tid: Aldri før har det vært så mye usikkerhet om autentisiteten i elevenes skriftlige arbeider og dermed tekstene norsklærere vurderer, gir tilbakemelding og veiledning på. Hvordan forholder vi oss til de nye mulighetene og utfordringene den nye teknologien gir oss? I denne delen av kurset ser vi på hvordan det internasjonale programmet IB (International Baccalaureate Organization) i faget Norwegian A, Literature, kan bidra med noen verktøy når vi planlegger og gjennomfører skriftlige prosessoppgaver. IBs morsmålsfag har ulike typer prosessoppgaver med flere deler som henger sammen, noe som kan bidra til større elevinvolvering og eierskap i læringsprosessen. Andre stikkord i denne delen er: utvidelse av kompetansekriterier, bruk av læringsportefølje, tekstsamtale og spisset skriveopplæring.

Det praktiske og økonomiske

  • Kurset varer i utgangspunktet i seks timer, inkludert pauser.

  • Kursholder reiser til dem som har bestilt kurset, og kurset avholdes i egnet lokale tilrettelagt av kursbestiller.

  • Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning, behøves ofte rom til gruppearbeid.

  • Antall deltakere kan være fra ca. 25 – 100. Kursets form tilpasses noe etter gruppens størrelse.

  • Kurset koster kr 12 000. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr 3000 for kursbestiller.

  • Dette kurset passer best for lærere i videregående skole.

  • Spørsmål kan rettes til daglig leder for LNU, Eva Kolsrud Vinde, eva@norskundervisning.no.

Print Friendly and PDF

Ny bok i Norskbokklubben: Norskdidaktiske klassikere

Weyergang: Ungdomsskolelæreres forståelser av kritisk lesing av sakprosatekster i norsk og samfunnsfag

Weyergang: Ungdomsskolelæreres forståelser av kritisk lesing av sakprosatekster i norsk og samfunnsfag