Jonas Bakken (red.): Norskdidaktiske klassikere
I denne boka møter vi en verdifull samling med tekster som har spilt en sentral rolle i norskdidaktikken over flere tiår. Til hver klassiker hører en kommentarartikkel, der representanter for norskdidaktikken i dag reflekterer over hva det er som gjør tekstene til norskdidaktiske klassikere, og hvordan de gir innspill til norskfaget i dag. Et eksempel er Lennart Jølle, som går i dialog med «Tusenbenets vakre dans» (2001) av Frøydis Hertzberg. I denne klassikeren drøfter Hertzberg blant annet om metakunnskap om skriving og sjangre hjelper elevene i egen skriving. Dette diskuterer Jølle i lys av skriveopplæringen i norskfaget anno 2024.
De elleve klassikerne tar for seg sentrale tema som skriving, lesing, muntlighet, litteratur, grammatikk, sidemål, dialogisk undervisning og danning, og de diskuterer hva slags fag norsk er og bør være. En nyskrevet artikkel av Hilde Sollid og Åse Mette Johansen omhandler samisk, en tematikk som i altfor liten grad har vært prioritert i faget. Til sammen viser klassikerne og de nyskrevne tekstene det store mangfoldet av norskdidaktiske tema og interesseområder. Dette er en av årsakene til at Norskdidaktiske klassikere er en høyst relevant bok for alle som har tilhørighet til norskfaget og det norskdidaktiske feltet. Boka gir leseren et unikt innblikk i de stadig pågående debattene om norskfaget, og sammen med de innsiktsfulle kommentarartiklene gir den nysgjerrige lærerstudenter og erfarne norsklærere et solid grunnlag for å videreutvikle sin norskdidaktiske forståelse, identitet og praksis.
For LNUs bokredaksjon
Marthe Hatlen Grønsveen
Avbestillingsfrist: 26. februar
Sendes ut: uke 10