Kurset handler om hvordan vi kan fremme skriveglede og lærelyst i fagfornyelsen, blant annet ved å la elevene skrive for autentiske mottakere utenfor skolen. Hva kan vi gjøre helt konkret for å hjelpe elevene til å opparbeide nødvendig revisjonskompetanse og blir “skrivere”? Hvordan kan vi best legge til rette for at elevene ønsker å dele tekster og ta del i demokratiet? Kurset tar også for seg hvordan fornuftig bruk av mappevurdering kan involvere elevene i egen læring og utvikle dem som skrivere.
Kurset utfordrer lærere til å reflektere over egen praksis, og deltakerne får en rekke eksempler fra klasserommet klare til bruk.
Kurset består av fire deler:
Del 1, introduksjon: Hva skal til for at elevene utvikler skrivekondis og opplever skriveglede i tråd med fagfornyelsen? Hvorfor er det så viktig?
Del 2: Ulike skrivestartere tilpasset fagfornyelsens kjerneelementer presenteres med konkrete eksempler på hvordan de kan brukes. Innholdet kan tilpasses etter ønske fra kursbestiller.
Del 3: Hvordan kan skrivekonkurranser være med på å tenne gnisten og lokke frem lysten til å ytre seg i det offentlige rom? Konkrete tips og råd.
Del 4: Mappevurdering er en god metode som fremmer elevenes utvikling og ivaretar lærelysten. Hvilke praktiske grep er nødvendige å ta for å unngå å drukne i vurdering? Diskusjon og drøfting av utfordringer.
Det praktiske:
Spørsmål om kurs kan sendes på e-post til daglig leder i LNU, Siv Sørås Valand: siv@norskundervisning.no
Kurset varer i seks timer, inkludert pauser
Kurset tilpasses ungdomstrinn eller videregående skole
Kursholderen kan tilpasse kurset etter størrelse på gruppa eller etter klassetrinn/studieretning
Lokale: Rom til både forelesing og gruppearbeid er nødvendig
Kurset koster kr. 11.000,-. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr. 3000,- for kursbestiller.