Jannike Ohrem Bakke og Fride Lindstøl: Undervisningens dramaturgi
Denne boka gir lærere tilgang til et repertoar av virkemidler og modeller som kan brukes til å komponere undervisningsforløp i forskjellige fag og tverrfaglige prosjekter. Forfatterne viser hvordan dramaturgiske verktøy kan hjelpe læreren å planlegge og gjennomføre en mer engasjerende undervisning.
Å bruke dramaturgi som linse og verktøy i undervisningen er nyskapende. Med et dramaturgisk blikk kan man for eksempel planlegge faser i undervisningen med ulik dynamikk, og se hvordan disse passer sammen. Man kan identifisere anslag, innramming, vendepunkt og brudd og utnytte dette pedagogisk. Man velger aktiviteter som kan støtte opp om temaet og målet for undervisningen: Skal de for eksempel skape nysgjerrighet, motivere eller oppfordre til refleksjon? Dramaturgiske virkemidler som spenning, symboler og kontraster bidrar til å forsterke, tydeliggjøre og variere undervisningen.
Det elevene opplever i klasserommet avhenger av hvordan læreren organiserer faktorer som tid, læremateriell, det fysiske rommet og gjenstandene i det. Det dramaturgiske perspektivet fremhever at aktiv utforskning og utprøving av estetiske og kroppslige erfaringer i et fellesskap er av betydning for læring – en dimensjon ved undervisningen som ellers ofte oppleves som marginalisert og nedprioritert.
Boka er solid forankret i klasseromsnær forskning, og den inneholder rikelig med praksisnære eksempler fra hele skoleløpet. Utdrag fra samtaler og intervjuer med lærere og elever, elevtekster, oppgaveformuleringer og illustrasjoner bidrar til å styrke nærheten til praksis. Boka vil være interessant for alle som er opptatt av hvordan undervisning kan bidra til gode læringsopplevelser i det 13-årige skoleløpet. En personlig favoritt er kapittel 18, en grundig og engasjerende analyse av et tverrfaglig undervisningsforløp, der elever på 7. trinn utforsker temaet «måltid».
Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur og Fride Lindstøl er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, begge Universitetet i Sørøst-Norge.
Avbestillingsfrist: 11. april
Boken kan avbestilles her: Norskbokklubben — Landslaget for norskundervisning