Brev til Stortingets forsknings- og utdanningskomité

[Til informasjon: Brevet ble sendt Stortinget 6. desember før vi kjente til språkroboten ChatGPT. I brevet til Stortinget er ChatGPT ikke nevnt, men det ble tatt med i brevet til Utdannings- og forskningskomitéen som er gjengitt nedenfor.]

På vegne av norskfaget (med flere) ønsker LNU å løfte en stor bekymring. Lærere, både i norsk og andre fag, opplever at elever i stadig større grad benytter seg av åpent tilgjengelig kunstig intelligens i egne skriftlige arbeider. Språklige oversetterverktøy og plagiering er allerede velkjent. Problemet eskalerer imidlertid dersom elever får mulighet til ta i bruk kunstig intelligens som ChatGPT og smodin.ai, ikke bare til språklig formuleringshjelp, men også til å generere ferdig strukturerte tekster med innhold og kilder. "Rewright"-funksjoner kan omformulere plagierte/kopierte tekster slik at de ikke fanges opp av nettsøk eller plagiatkontroll. Foreløpig kan nok den observante lærer avdekke en del av bruken, men mange gjør det ikke. Dessuten kan vi regne med at teknologien forbedrer seg raskt, slik vi har sett med de språklige oversetterverktøyene (som Apertium). Vi er svært bekymret for utviklingen og mener at den på sikt truer befolkningens skrive- og leseferdigheter, demokrati og ny idé- og kunnskapsutvikling. Vi er nødt til å tviholde på at elever skal tilegne seg gode lese- og skriveferdigheter, noe jeg håper landets politikere er enige i.

Samtidig opplever lærere at problemet feies under teppet eller overses, og at vi må håndtere utfordringene så godt vi kan lokalt eller som enkeltlærere. Ikke minst fører denne holdningen til ulik praksis på ulike skoler. Man diskuterer for tiden eksamens reliabilitet og rettferdighet, men unnlater å løfte det mye større rettferdighetsproblemet som denne typen kunstig intelligens representerer.

Når det gjelder løsninger, ser jeg foreløpig to. Den ene er å la elevene skrive for hånd i mye mer utstrakt grad, en løsning som av åpenbare grunner ikke er særlig tilfredsstillende. Den andre er å sørge for teknologi og ressurser som gir læreren kontroll over nettbruken i klasserommet. Vi trenger verktøy som lar læreren bestemme hvilke nettsider elevene har tilgang til, ikke hele tiden, men når vi har behov for det.

Jeg håper dere som politikere vil løfte denne saken. Den brenner for oss som står i klasserommet.

Beste hilsen fra daglig leder i LNU, Siv Sørås Valand

19.12.2023

Print Friendly and PDF
Norsklæraren 2-23

Norsklæraren 2-23

Ny bok i Norskbokklubben: Undervisningens dramaturgi