Ny bok i Norskbokklubben

101  grep om grammatikk

– om språket som system og språket i bruk

Denne boka er det ferskeste tilskuddet til 101-serien og bygger på en grunntanke om at god grammatikkundervisning må være bruksorientert og bevisstgjøre elevene om hvordan grammatiske valg påvirker kommunikasjonen. Man kan dermed med fordel ta utgangspunkt i den språklige virkeligheten elevene selv er en del av og den språkkompetansen de allerede sitter inne med – om de har norsk eller annet morsmål.

Elevenes møter med grammatikken bør med andre ord ikke være begrenset til skjematiserte utfyllingsoppgaver og pugging av regler for rettskriving. Boka tilbyr rikelig med teoretiske og praktiske perspektiver på hvordan elevene kan samtale om, utforske, reflektere over, sammenligne, leke og eksperimentere med grammatiske fenomener slik de framtrer i skriftlig og muntlig språk. Den inneholder også artikler om blant annet grammatikkens status i læreplaner fra 1890 til 2020, og om kjennetegn ved grammatikkoppgavene i grunnskolens lærebøker etter fagfornyelsen. I de 101 grepene finner vi aktiviteter knyttet til ordklasser, emojier, etymologi, metaforer, syntaks og setningsledd, tekstrevisjon, flerspråklighet og nabospråk, for å nevne noen. Boka har også en minigrammatikk som gir en kortfattet gjennomgang av de grammatiske byggesteinene: fonetikk og fonologi, morfologi, syntaks og semantikk.

God grammatikkundervisning fordrer en lærer som har solide kunnskaper om grammatikk og grammatikkdidaktikk. 101 grep om grammatikk vil bidra til at både ferske og erfarne norsklærere kan (gjen)oppdage denne kunnskapen og bli inspirert til å bruke de kreative mulighetene som ligger i en mer integrert grammatikkundervisning.

 

For bokredaksjonen i LNU

Marthe Hatlen Grønsveen

COVER 101 grep om grammatikk.jpg

Avbestill her: https://www.norskundervisning.no/norskbokklubben, eller svar “avbestill” på medlemsbrevet. Frist for avbestilling er 7. september.

Print Friendly and PDF

Eksamensdebatt på Litteraturhuset 26. august (med opptak)

Rogne: Den nye norskplanen (L20) i historisk perspektiv

Rogne: Den nye norskplanen (L20) i historisk perspektiv