Hva vil vi egentlig med skriftlig eksamen i norsk? Er dagens eksamensform god som den er, eller bør den endres, og i så fall hvordan?
I kjølvannet av nye læreplaner (fagfornyelsen) følger nye eksamener. Eksamensutformingen tilknyttet fagfornyelsen vekker stort engasjement, og denne kvelden legger Landslaget for norskundervisning (LNU) til rette for en thriller av en debatt om den tradisjonsrike skriftlige avgangseksamen i norsk! Første innleder er Gustaf B. Skar, professor i norskdidaktikk ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking, og ansvarlig for utformingen av ny norskeksamen. Andre innleder er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (UiO), Jonas Bakken, som var sentral i utformingen av norsklæreplanen i fagfornyelsen. Deretter åpner vi for en engasjert paneldebatt med følgende deltagere: Per Kristian Larsen-Evjen, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Marte Blikstad-Balas, professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (UiO), Liv Cathrine Krogh, norsklektor ved Horten vgs, og Torgeir Dimmen, instituttleder ved Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa. Debatten ledes av Aslaug Fodstad Gourvennec, tidligere styreleder i LNU og postdoktor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.