Denne har vi ventet på! - Dypt og grunnleggende norskfaglig: Dybdelæring i teori og praksis av Jorunn Øveland Nyhus og Astrid Syse Talsethagen
Om boka:
Det er liten tvil om at dybdelæring er det store «buzzordet» i fagfornyelsen. Mange har også forsøkt å si noe om hva dybdelæring er og ikke er, men det måtte to norsklærere (og en hel bok!) til før det ble tydelig nok hva dette begrepet faktisk kan bety i praksis for både lærere og elever.
I Dypt og grunnleggende norskfaglig har forfatterne tatt på seg den omfattende oppgaven med å finne svar på spørsmålet om hvordan vi kan forstå dybdelæring utover det banale skillet mellom «dybde» og «overflate». Forfatterne stiller det viktige spørsmålet om hva dybdelæring egentlig er: Er det en undervisningsmetode, et læringssyn eller et verdisyn? Hvor foregår prosessene som fører til dybdelæring – er det hos elevene, lærerne eller kanskje skolelederne? Dette er spørsmål som er viktige for alle norsklærere som skal legge til rette for nettopp dybdelæring og undervisning i tråd med fagfornyelsen.
I bokas første kapittel undersøker forfatterne hvor tanken om dybdelæring kommer fra, hva begrepet egentlig betyr, og hvorfor det har fått såpass stor plass i fagfornyelsen. Dette er det mest teoretiske kapitlet i boka, der forfatterne går gjennom forskning, teori og offisielle styringsdokument på en lettlest og god måte. Videre gjennomgår forfatterne de sentrale vilkårene for dybdelæring (kap. 2). De tematiserer hvordan elevene kan gjøres mer bevisste på egne læringsprosesser (kap. 3), og hvordan vi som lærere kan motivere elevene til langsiktig arbeid med norskfaget gjennom relevant, aktuell og verdifull undervisning (kap. 4). De neste kapitlene handler om kreativitet og utforskning, og hvorfor dette er en viktig del av dybdelæringsprosesser (kap. 5), og om litteratur og dybdelesing (kap. 6 og 7).
Boka er full av didaktisk overskudd og gode eksempler fra klasserommet. Det er åpenbart at forfatterne er erfarne lærere som har jobbet en hel del med dybdelæring allerede – og som kjenner de nye kompetansemålene, kjerneelementene og de tverrfaglige temaene svært godt. Dypt og grunnleggende norskfaglig er både teoretisk grundig og gir god oversikt over hvorfor ideen om dybdelæring nå preger norske læreplaner, og den viser praktisk og konkret hva en selv kan gjøre i norsktimene for å lykkes med de nye ambisjonene (og de gamle, for den saks skyld) i læreplanen. Dette er svært kjærkomment fordi det er oppklarende og konkret om et helt sentralt fenomen i norsk skole i dag. Dypt og grunnleggende norskfaglig lever rett og slett opp til sin egen tittel. God lesning!
For bokredaksjonen i LNU
Marte Blikstad-Balas
Avbestillingsfrist 15. september