LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa

LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa

Kursholder

Cecilie Weyergang er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (UiO) og har kritisk lesing og literacy som faglige interessefelt. Sammen med Tove Stjern Frønes har hun skrevet artikkelen “Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet”. Weyergang har tidligere undervist i videregående skole.

IMG_9436.JPG

Kursholder

Marte Foldvik-Høgås jobber i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no. Hun har skrevet masteroppgave om elevers vurdering av tekster på nett og publisert artikkelen "Kritisk literacy i norskfaget" sammen med Marte Blikstad-Balas (2017). Foldvik-Høgås har seks års erfaring fra Osloskolen, og har også jobbet med voksenopplæring.

Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som de representerer makt og regnes som viktige danningstekster i skolen. Det å være i stand til å lese disse tekstene kritisk er derfor viktig for å være en selvstendig deltaker i et demokratisk samfunn. En slik lesekompetanse blir innenfor literacyforskningen definert som kritisk literacy. Arbeid med sakprosasjangere i skolen generelt, og i norskfaget spesielt, fordrer at man didaktisk legger til rette for at elevene utvikler kritisk literacy i sitt møte med sakprosatekster.

Dette kurset handler om hva det innebærer å lese sakprosatekster kritisk og kurset tar for seg ulike tilnærminger til hvordan man kan jobbe med kritisk literacy i klasserommet. Gjennom praksisnære eksempler og ulike sakprosasjangre ser vi nærmere på hvordan elevene kan utvikle en kritisk metabevissthet til tekst, og ulike måter man kan jobbe med kritisk literacy på.

Kurset legger opp til felles diskusjon og workshop med vekt på didaktikk og metode som deltakerne skal kunne bruke i sitt arbeid med sakprosatekster klasserommet. Lærere i engelsk og ulike samfunnsfag kan også ha stort utbytte av kurset.

Det praktiske og økonomiske 

  • Kurset varer i utgangspunktet i seks timer, inkludert pauser.

  • Kurset kan tilpasses for både ungdomstrinnet og for videregående skole.

  • Antall deltakere kan være fra ca. 20 – 100. Kursets form tilpasses noe etter gruppens størrelse.

  • Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning behøves rom til gruppearbeid.

  • Kurset koster kr. 11.000,-. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr. 3000,- for kursbestiller.


Print Friendly and PDF
Vitenskapelige artikler 2014

Vitenskapelige artikler 2014

Nytt kurs! Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen

Nytt kurs! Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen