LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa
Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som de representerer makt og regnes som viktige danningstekster i skolen. Det å være i stand til å lese disse tekstene kritisk er derfor viktig for å være en selvstendig deltaker i et demokratisk samfunn. En slik lesekompetanse blir innenfor literacyforskningen definert som kritisk literacy. Arbeid med sakprosasjangere i skolen generelt, og i norskfaget spesielt, fordrer at man didaktisk legger til rette for at elevene utvikler kritisk literacy i sitt møte med sakprosatekster.
Dette kurset handler om hva det innebærer å lese sakprosatekster kritisk og kurset tar for seg ulike tilnærminger til hvordan man kan jobbe med kritisk literacy i klasserommet. Gjennom praksisnære eksempler og ulike sakprosasjangre ser vi nærmere på hvordan elevene kan utvikle en kritisk metabevissthet til tekst, og ulike måter man kan jobbe med kritisk literacy på.
Kurset legger opp til felles diskusjon og workshop med vekt på didaktikk og metode som deltakerne skal kunne bruke i sitt arbeid med sakprosatekster klasserommet. Lærere i engelsk og ulike samfunnsfag kan også ha stort utbytte av kurset.
Det praktiske og økonomiske
Kurset varer i utgangspunktet i seks timer, inkludert pauser.
Kurset kan tilpasses for både ungdomstrinnet og for videregående skole.
Antall deltakere kan være fra ca. 20 – 100. Kursets form tilpasses noe etter gruppens størrelse.
Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning behøves rom til gruppearbeid.
Kurset koster kr. 11.000,-. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr. 3000,- for kursbestiller.
Spørsmål kan rettes til daglig leder for LNU, Siv Sørås Valand