Birkeland, Flaten og Sørhaug: Trøbbel med kjernen av norskfaget?

Birkeland, Flaten og Sørhaug: Trøbbel med kjernen av norskfaget?

Nils Rune Birkeland er førstelektor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Han underviser i språklige emner og er for tida mest engasjert med videreutdanning i norsk i “Kompetanse for kvalitet”, samt i Dekomp. En hovedinteresse, både når det gjelder forskning og undervisning, dreier seg om skolens, lærerutdanningas og norskfagets vilkår i lys av pågående endringer i læreplanverk, i styringsvilkår og i teknologiske og kulturelle betingelser. Tidligere har han blant anna publisert tekster om lærerstudenters skriving og bruk av multimodale tekster i utdanninga, og mer generelt om ansvarsstyring og bruk av vurdering i skolen.

Tom Flaten er førstelektor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Han underviser i lærerutdanningene i språklige og språkdidaktiske emner og han er fagkoordinator for norsk i lektorutdanninga 8-13. Han har tidligere arbeida med setninga “Ungdomstrinn i utvikling” og er nå involvert i desentralisert kompetanseutvikling i skolen, Dekomp. Flaten har blant anna forska på skoletekster, som ukeprøva. Hans forskningsinteresser er særlig knytta til norskfaget i skolen og nyere språkhistorie.

Jon Olav Sørhaug er universitetslektor og stipendiat ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Han forsker på skriving og teknologi i skolen, underviser i språklige og litteraturdidaktiske emner, og er tilknytta Dekomp. Sørhaug arbeider også med å utvikle læremidler, og har blant anna vært medforfatter på et norskverk for videregående skole. Av forskningsinteresser er han særlig interessert i å utforske åssen elevtekster blir til, og åssen litterære tekster og hverdagstekster på ulike vis blir realisert i klasserommet.

Dette er en vitenskapelig artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærerens vitenskapelig redaksjon. Artikkelen ble tykket i Norsklæraren nr. 3 2022.

Print Friendly and PDF

LNU-kurs! Å tenke med tekster - om essay som undervisningsmetode. NB! Kurset er utsolgt i 2024.

Norsklæreren 3-22

Norsklæreren 3-22