Tveit og Olsen: Lesere, ikke-lesere og litteraturformidlingens muligheter på yrkesfag

Tveit og Olsen: Lesere, ikke-lesere og litteraturformidlingens muligheter på yrkesfag

Åse Kristine Tveit er førsteamanuensis ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag, OsloMet. Hun underviser og forsker i litteratursosiologiske emner, spesielt barnelitteratur og lesing. Sammen med Idunn Bøyum har hun redigert boka Rom for lesing og utforsking: Skolebibliotekets muligheter (2023).

Heidi Kristin Olsen er førstelektor ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet. Hun er særlig interessert i å forske på hvordan skolebiblioteket og bibliotekarens rolle i skolen fungerer. Hun har blant annet bidratt i boka Rom for lesing og utforsking: Skolebibliotekets muligheter (2023).

Dette er en vitenskapelig artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærerens vitenskapelige redaksjon. Artikkelen ble trykket i Norsklæreren nr. 1 2025

Print Friendly and PDF
Brekke: "En skoleoppgave (...) ble starten på forfatterkarrieren i 2006" Kva type kunnskap kan lesaren utvikle i lesinga av forfattarpresentasjonar?

Brekke: "En skoleoppgave (...) ble starten på forfatterkarrieren i 2006" Kva type kunnskap kan lesaren utvikle i lesinga av forfattarpresentasjonar?

Lindtner og Skarstein: Tv-serien Maktas mange biter. Fiksjonsbrudd som virkelighetsbrudd som virkemiddel i en norskdidaktisk ramme

Lindtner og Skarstein: Tv-serien Maktas mange biter. Fiksjonsbrudd som virkelighetsbrudd som virkemiddel i en norskdidaktisk ramme