LNU-kurs: Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen

Kursholder

Gunhild Tveit Randen er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Innlandet. Hun underviser og veileder i fagene norskdidaktikk og andrespråksdidaktikk på grunnskolelærerutdanningene, i høgskolens master- og phd-utdanninger samt i etter- og videreutdanningskurs for lærere. Forskningsinteressene hennes er blant annet kartlegging av språkferdigheter, flerspråklighet og andrespråkslæring. Sammen med Marte Monsen har Randen skrevet boka Andrespråksdidaktikk -en innføring (2022), og hun har vært redaktør for boka Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling (2018) sammen med Ann-Kristin H. Gujord. Randen har også sittet i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020).

Kursholder

Irmelin Kjelaas er anvendt språkviter med en særlig interesse for språk og makt, flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Hun er fagansvarlig for Institutt for lærerutdannings videreutdanning i andrespråkspedagogikk for lærere og for et emne om grunnleggende lese- og skriveopplæring i det flerspråklige klasserommet. I tillegg underviser hun om språklig mangfold på master i norskdidaktikk.

Kjelaas har sittet i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (2018-2019) og i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020). Sammen med Rikke van Ommeren har hun redigert boka Andrespråksundervisning for nyankomne ungdommer (Fagbokforlaget, 2022).

Andrespråkselevers muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk er ei forutsetning for videre utdanning og samfunnsdeltakelse i Norge. Dette kurset handler om flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen og gir kursdeltagerne eksempler på pedagogiske og didaktiske tilnærminger i undervisningen.

Hva kjennetegner flerspråklighet som fenomen, og hvordan kan elevenes flerspråklige kompetanse brukes som pedagogisk og språkdidaktisk ressurs i opplæringa? Hva kjennetegner utviklinga av et akademisk og yrkesrelevant register i andrespråket, og hvordan kan en legge til rette for ei opplæring som styrker dette? Disse spørsmåla vil stå sentralt i kurset og bli belyst med utgangspunkt i sosiokulturell teori om språk og språklæring, og i ny norsk og internasjonal forskning. Kurset vil være forankra i og drøfte utdanningspolitiske føringer for andrespråksopplæring i norsk skole.

Det praktiske:

  • Forespørsel om kurs sendes på e-post til daglig leder i LNU, Eva Kolsrud Vinde, eva@norskundervisning.no

  • Kurset varer i seks timer, inkludert pauser.

  • Kursets form tilpasses etter gruppens størrelse og etter klassetrinn/studieretning.

  • Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning, behøves rom til gruppearbeid.

  • Kurset koster kr 12 000,-. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr 3000,- for kursbestiller.

Print Friendly and PDF

LNU-kurs: Utforskende grammatikkundervisning – språket som system og mulighet

Lind og Svenkerud: "Ein start som seier voff voff!".

Lind og Svenkerud: "Ein start som seier voff voff!".