Norsklæreren 1-21
Alle artiklene i denne utgaven av Norsklæreren kan forstås ved hjelp av verbet finne, fant jeg ut. Finner den pensjonerte norsklæreren Ellingsen ut hva kjernen i det nye norskfaget er, eller har læreplanmaker Jonas Bakken alt funnet det ut for oss, en gang for alle? Og hva med alle kvinnene «kvinnefinneren» Elisabeth Aasen i sin tid fant? Har de funnet vei inn i klasserommene våre, eller gjenstår det å finne en plass til dem på den smidtske klasseromsscenen?
At litteratur kan hjelpe lesere med å finne retning i livet, samt veier ut av det som er vanskelig, har mange av oss funnet ut allerede. I et intervju med forfatteren Gro Dahle kan du lese om de «mørke rommene» i barnelitteraturen hennes, og hvordan hun i samarbeid med illustratør Svein Nyhus bruker metaforer som små nøkler inn til disse hemmelige rommene.
Vi trykker også to vitenskapelige artikler i denne utgaven av Norsklæreren. Therese Garshol Syversen og Dag Freddy Røed skriver om ungdommers forsøk på å finne mening i lyriske tekster. Reinhard Hennig gir oss en lesing av Arne Svingens roman En himmel full av skyer. Å finne mening i skremmende framtidsscenarioer kan være vanskelig. Det samme kan det være å finne sannhet i en offentlighet der til og med amerikanske (eks-)presidenter har funnet ut at fakta, ja, det kan du finne på selv. Stipendiat Marte Reffhaugs faste spalte handler denne gangen om kritisk tenkning. Hun skriver blant annet om hvordan elever må arbeide kritisk med språk og tekst slik at de kan ta bevisste og informerte valg.
Å utdanne kritiske og skriftkyndige elever er en sentral del av norsklærerens samfunnsoppdrag. Men å mestre skriving er – eller kan være –en personlig seier for enkeltelevene. Dette skriver Andreas Johnson om i sin artikkel «Motivasjon, mestring og frafall i videregående skole». Knekker du skrivekoden, kan du også finne igjen gnisten du trenger til å fullføre skolen, hevder Johnson.
Jeg håper du finner noe du vil lese i Norsklæreren. Kanskje du til og med vil spre ordet om det du har funnet slik at flere lesere finner veien til LNU og verdens eneste (!) tidsskrift for norsklærere.
Redaktør Jorunn Øveland Nyhus