Ny bok i norskbokklubben! Kritisk teori i litteraturundervisningen av Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad
Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad
Kritisk teori i litteraturundervisningen
Kritisk tenking blir fremhevet i den overordnede delen av læreplanen, og kritisk tilnærming til tekst er et eget kjerneelement. Mange har vært opptatt av at elevene må få erfaring med å lese med en viss motstand, og vi må vise dem hvordan vi kan stille kritiske spørsmål til det vi leser. Selv om kritisk lesing kan sies å være en «norskdidaktisk snakkis» om dagen, er det få som har koblet den kritiske lesingen til skjønnlitteraturen. For det er ikke bare sakprosatekster som reklame, Twitter-meldinger og kronikker som bør leses kritisk. Også skjønnlitteraturens fremstillinger bør leses med kritisk bevissthet. Hvordan skjønnlitteraturen kan utfordres og leses kritisk har vært et nokså forsømt felt i norskdidaktikken – frem til nå.
Et hovedmål med det nyeste tilskuddet til LNUs bokklubb er nettopp å fremme en kritisk bevissthet i møte med skjønnlitteraturen. Det gjør denne boka gjennom å gi en introduksjon til noen sentrale kritiske teorier, som så blir anvendt for å utforske ungdomsromaner. I boka blir vi spesielt godt kjent med marxistisk litteraturteori, kjønnsteori, postkolonial litteraturteori og økokritikk. Hvert kapittel gir en introduksjon til en bestemt kritisk teori, etterfulgt av en lesning av en skandinavisk ungdomsroman i lys av den aktuelle teorien.
Forfatterne har gjort en strålende jobb med å finne egnede romaner. Den nye læreplanen legger opp til mer lesing av lengre tekster og mer utforskende lesing. Bøkene som blir brukt i de ulike analysene gir rike muligheter til slikt tekstarbeid i norskfaget. Vi snakker om fire skandinaviske samtidsromaner som mange norsklærere allerede kjenner til: Styrke av den danske forfatteren Cecilie Eken, Fuck Off I Love You av Lars Mæhle, Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar og En sekund i taget av den svenske forfatteren Sofia Nordin. I tillegg til disse bøkene, som blir relativt grundig analysert, trekker forfatterne inn eksempler fra klassiske litterære tekster, barne- og ungdomslitteratur, film og andre kulturuttrykk.
Fagfornyelsen bringer med seg en rekke forventninger til hvordan tekster skal leses i kontekst, med både utforskende og kritiske tilnærminger. Hvis du trenger gode råd om hvordan slike tilnærminger kan se ut og hvordan teoriene kan anvendes, er dette boka for deg. Den gir god oversikt over sentrale kritiske teorier, demonstrerer hvordan disse kan brukes i analyser av aktuelle og mye leste ungdomsromaner, og viser hvordan arbeid med slike analyser kan gjøre elever i stand til å lese kritisk. God (kritisk) lesing!
For bokredaksjonen i LNU
Marte Blikstad-Balas
Avbestillingsfrist 15. april